10:52 | 1393/07/26

 

 

فولاد نيوز: مشاور هلدينگ صنايع معدني خاورميانه (ميدكو) معتقد است: افزايش توليد به 40 ميليون تن در شرايطي امكان‌پذير است كه تامين سنگ‌آهن، توازن در زنجيره صنعت فولاد، تامين زيربناها، حفظ مزيت‌هاي نسبي در انرژي و به‌روز كردن تكنولوژي‌ها در نظر گرفته شود و براي آنها برنامه‌ريزي كرد.

به گزارش«فولاد نيوز»، در حالي كه امروزه صنعت فولاد با مشكل كمبود گندله مواجه شده و علاوه بر واردات سالانه شش ميليون تني گندله تعداد كم واحدهاي گندله‌سازي در كشور نمي‌توانند نياز بسياري از فولادسازان را تامين كنند، به نظر مي‌رسد دست‌يابي به افزايش ظرفيت توليد فولاد هم كه در برنامه‌ريزي‌هاي اين صنعت قرار گرفته كمي دشوار است.
رضا اشرف‌سمناني، مشاور هلدينگ صنايع معدني خاورميانه (ميدكو) با بيان اينكه در حال حاضر كمبود گندله مشكل اول فولادسازهاست و اين موضوع به دليل اينكه توازن بين طرح‌هاي فولادي در توليد مواد اوليه تا فرآيند كامل توليد محصول دنبال نشده اتفاق افتاده است، اظهار كرد: اين كمبودها در هر مقطعي به شكل يك محصول مياني خود را نشان مي‌دهد. با وجود اين، در مقطع فعلي معادن سنگ‌آهن هم با انجام آماده‌سازي‌ها بايد بهره‌وري خود را افزايش دهند كه تامين مواد اوليه براي فولادسازي با مشكل مواجه نشود و اكتشافات، تجهيز و بهينه‌سازي معادن سنگ‌آهن هم كه اين روزها مورد توجه قرار گرفته است دنبال شوند.
او درباره افزايش توليد فولاد مطابق بر سند چشم‌انداز افزود: رقم 55 ميليون تن با توجه به عملكرد گذشته اين صنعت و به خصوص در فرجه زماني تعيين‌شده عملي به نظر نمي‌رسد.
اشرف سمناني تصريح كرد: از ابتداي زنجيره مواد معدن تا انتهاي توليد فولاد كليه عوامل اعم از كيفي و كمي بايد مورد نظر قرار گيرد و در قالب برنامه‌هاي عملياتي دنبال و رصد شوند. ثانياً منابع مالي از قبيل تامين زيربناها، حفظ مزيت‌هاي نسبي انرژي، بهبود مديريت، تكنولوژي،‌ بهره‌وري، اجراي طرح‌ها توسعه‌اي در كشور، افزايش تقاضا در بازار و پيشرفت طرح‌هاي مصرف‌كننده فولاد هم به طور جدي مديريت شود. از طرفي براي صادرات هم حمايت‌هاي صادراتي بهبود فضاي خارجي نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
او همچنين گفت: با توجه به اينكه زنجيره فولاد از معدن آغاز مي‌شود در هر مرحله در اين فرآيند (تجهيز معدن و اكتشافات، توليد كنسانتره، ‌روش‌هاي توليد فولاد و روش احياي مستقيم- روش توليد با كوره بلند و زغال) محل احداث‌، ظرفيت احداث، پيوستگي با به هم پيوستگي اين زنجيره، سازنده تجهيزات هزينه‌ها را تغيير مي‌دهند.
مشاور هلدينگ صنايع معدني خاورميانه (ميدكو) افزود: تامين زيربناها (انرژي، آب)، افزايش ظرفيت از طريق توسعه واحدهاي موجود يا احداث واحد جديد و همچنين اصلاح تكنولوژي و نوسازي براي افزايش فرآيند متغيرهايي هستند كه در قيمت توليد موثر هستند. بنابراين در هر طراحي به صورت مستقل اين برآوردها بايد صورت گيرد.



اشرف‌سمنانی با بیان اینکه در حال حاضر تولید فولاد خام حدود 16 میلیون تن است، گفت: واردات فولاد در سال‌های اخیر تغییرات بسیاری داشته؛تا جایی که در سال 89 نزدیک به 8.5 میلیون تن واردات محصولات فولادی و حدود پنج میلیون تن واردات شمش صورت گرفته است ولی در سال 90 این ارقام به 8.4 میلیون تن در محصولات و 4.3 میلیون تن شمش کاهش یافته است.
او افزود: این کاهش با افزایش تولید و کاهش تقاضا ادامه یافته و صادرات هم که در سال‌های قبل با رقم قابل توجهی همراه نبوده در حدود یک میلیون تن محاسبه شده است.
اشرف‌سمنانی درباره وضعیت تقاضا برای فولاد در بازار داخلی و خارجی افزود: فولاد ایران با توجه به کیفیتی که دارد قدرت رقابتی خوبی می‌تواند برای صادرات داشته باشد. اما تقاضا در بازار داخلی با توجه به اجرای کند طرح‌های فولادی و رکود با کاهش روبه‌رو شده ولی با شروع و فعالیت طرح‌های فولادی این تقاضا قطعاً افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
او همچنین تصریح کرد: برای تولید فعلی تقاضا وجود دارد و با توجه به مصرف سرانه و برنامه‌های توسعه‌ای کشور تقاضا افزایش می‌یابد ولی برای اهداف بلندمدت تولید بهبود شرایط اقتصادی و خروج از رکود پیش‌نیاز افزایش تقاضا است.
مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) افزود: محاسبات روش‌های مختلف برآورد مصرف موید این دیدگاه است. صادرات ما رقم قابل توجهی نبوده که ایجاد نگرانی کند و اساساً صادرات کالاهای نهایی متکی به فولاد موجه‌تر از صادرات خود فولاد است ولی در شرایط خاص اقتصادی لاجرم صادرات انجام می‌گیرد که باید تلاش شود در فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر هدف‌گذاری شود مانند فولاد آلیاژی که در بازار داخلی مشتری دارد.
او همچنین افزود: تولید فولاد با مشکل نقدینگی، مشکل کاهش تقاضا، افزایش هزینه‌های تولید اعم از زیربناها و انرژی‌، کاهش تامین و بعضاً قطع آن در فصول مختلف(برق، گاز) و قیمت مواد اولیه و هزینه‌های پرسنلی بعضاً بازار روبه‌رو است.
اشرف‌سمنانی بیان کرد: افزایش تولید به 40 میلیون تن امکان‌پذیر است و با توجه به برنامه‌‌های توسعه‌ای کشور این میزان تولید مورد نیاز خواهد بود. البته تامین سنگ‌آهن، توازن در زنجیره صنعت فولاد تامین زیربناها و حفظ مزیت‌های نسبی در انرژی و به‌روز کردن تکنولوژی‌ها لازمه آن است.
او افزود: تولید 55 میلیون تن فولاد قطعا پیش‌نیازهای بیشتری را لازم دارد. خصوصاً اینکه بخشی از آن برای صادرات دیده شده است. بنابراین تامل بیشتری در این خصوص باید کرد و باید به صورت واقع‌بینانه و عملی این مسیر دنبال شود. ضمن آن که هدف افزایش کیفیت و تولیدات فولادهای مخصوص آلیاژی و صنعتی با ارزش افزوده بیشتر مهم‌تر از افزایش حجم کمی تولید است.
اشرف‌سمنانی همچنین گفت: اکتشافات هم باید مرتباً دنبال شود که در تصمیم‌گیری برای هدف کمی در این برنامه افزایش ظرفیت تولید نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
او درباره نقش بخش خصوصی در صنعت فولاد گفت: در سال‌های اخیر بخش خصوصی نقش بسیار فعال‌تری داشته و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌سازی‌های توسعه این صنعت و طرح‌ها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری استقبال می‌شود و این پتانسیل روبه افزایش است و با انجام حمایت‌های منطقی و رفع موانع این نقش پررنگ‌تر می‌شود.
اشرف سمنانی فزود: به لحاظ تنوع انرژی (زغال‌سنگ، گاز و نفت) ایران غنی است. ولی به لحاظ تامین به میزان کافی و در کل احداث طرح‌ها، ثبات در تامین و در قیمت دچار مشکل است و این مزیت به جای صادرات قطعاً ارزش افزوده بیشتری در تبدیل کالا خصوصاً در صنایع انرژی‌بر در داخل کشور خواهد داشت که در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن بخش‌ها باید مورد نظر قرار گیرد.
او گفت: تحمیل این هزینه نیز به بخش صنعت (خصوصاً منابع انرژی‌بر)،‌ قدرت رقابتی این صنایع را کاهش می‌دهد و مزیت نسبی را حذف می‌کند. از سویی افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و توزیع بخش انرژی، با کاهش قیمت تمام‌شده در تامین هدف کمک خواهد کرد.
کمبود گندله باعث شده وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع گندله را برای تولیدکنندگان فولاد اعم از دولتی و خصوصی سهمیه‌بندی کند. اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که باعث گلایه واحدهای بخش خصوصی تولید آهن اسفنجی و شمش بوده این است که چرا گندله را در اختیار واحد‌های بزرگ نیمه دولتی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان وفولاد خراسان قرار داده می‌شود در شرایطی که واحدهای بزرگ نیمه دولتی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان کنسانتره سنگ‌آهن را مستقیما از معادن با قیمت‌های دولتی دریافت کرده و خود واحدهای تولید گندله نیز دارند که با وجود این، اگر از لیست سهمیه گندله خارج شوند میزان گندله بیشتری در اختیار واحدهای بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ماین نیوز،علاوه بر این، چند روز گذشته ایمیدرو اعلام کرد که ادامه حیات فولاد هرمزگان در گروی تامین نیاز آن به مواد اولیه است و بنا بر همین موضوع قرار شد برخی تولیدات معدن گل‌گهر به فولاد هرمزگان اختصاص یابد تا از توقف این واحد فولادسازی جلوگیری شود. همین‌طور با این اقدام از به وجود آمدن خسارت‌های سنگین تجهیزاتی و اقتصادی و افت تولید نیز مانع خواهد شد چرا که ادامه فعالیت این مجموعه با وجود مشکلات در تامین مواد اولیه کاملا غیر اقتصادی می‌شود.
این در حالی است که اخیرا در راستای ارتقای صنعت فولاد برنامه افزایش ظرفیت تولید فولاد به 40 میلیون تن مطرح شده است. در هفته گذشته مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در چهل و هشتمین اجلاس سالانه انجمن جهانی فولاد با اعلام این برنامه جدید برای صنعت فولاد در چهار سال آینده بر جذابیت‌های متعدد برای صنعت فولاد تایید کرد و ایران را پایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت استراتژیک دانست.
در حالی که صنعت فولاد ایران با کمبود مواد اولیه که یکی از زیرساخت‌های اصلی تولید محسوب می‌شود روبه‌روست آیا می‌توان گفت واحدهای فولادسازی کشور آمادگی لازم را برای طی کردن مسیر ناهموار افزایش تولید دارند و در چهار سال آینده به افزایش ظرفیت 40 میلیون تنی دست خواهیم یافت یا اینکه سرنوشت این رقم هم مانند تولید 55 میلیون تن فولادی که در سند چشم انداز روزی امکانپذیر بود و حال نیست خواهد شد؟
دسته ها : اخبار
سه شنبه بیست و نهم 7 1393 22:42
X